KULTTUURIRETKELLÄ
21.4.2015
Sibeliuksen musiikkiin ja elämään tutustui:
Vaisaaren oppilaat ja opettajatSIBELIUKSEN KALEVALA JA KULLERVO
KALEVALA
"Kun Sibelius syksyllä 1890 siirtyi opiskelemaan Wieniin, hänen
kirjeistään voi todeta alati kasvavan kiinnostukseen kaikkeen suomalaiseen –
kieleen, Kalevalaan ja suomalaisiin tunnelma-arvoihin. Hän kirjoittaa
kihlatulleen Aino Järnefeltille: ”Minusta Kalevala on ihan moderni. Se on minun
mielestäni musiikkia kaikki, teema ja muunnelmia. Toiminta on aina tunnelmalle
alistettu, jumalat ihmisiä, Wäinämöinen muusikko jne.” Sibeliuksen mielessä
alkoi kangastaa jo Robert Kajanuksen uneksima kansallinen musiikkityyli. Palattuaan Wienistä vuonna 1891 Sibelius kävi kuuntelemassa
Larin Parasken runolaulua ja teki myöhemmin häämatkan Raja-Karjalaan kuullen
sielläkin runolaulua."
KULLERVO
"Aikuiseksi varttunut Kullervo lähetetään maksamaan veroa, ja matkalla hän kohtaa joko kolme neitoa tai sisarensa kolme kertaa; Tawaststjernan (1965) mukaan Kalevalan voi tulkita joko sisaren kolmena kohtaamisena tai kolmena eri neitona. Kullervo koettaa houkutella neidon/neidot rekeensä, mutta kaksi ensimmäistä neitoa kieltäytyy kipakasti sadatellen. Kolmannen neidon Kullervo onnistuu kuitenkin viettelemään. Pian käy ilmi, että vieras neito on Kullervon oma, kadonneeksi luultu sisar. Kauhistunut tyttö hukuttautuu koskeen, ja Kullervo, joka ymmärtää ”turmelleen emonsa tuoman”, ajautuu voimakkaaseen epätoivoon.
Kolmannen osan insesti-motiivi on Kullervo-tarun leimallisin elementti. Kullervon kohtaaminen sisarensa kanssa on tarinan huippukohta, käänne, joka johtaa sekä sisaren että lopulta Kullervon itsensä tuhoon. Yksin Kullervoa ei voida pitää tapahtumasarjan syyllisenä, sillä vaikka Kullervo vietteleekin sisarensa, kauniista kankaista ja kalleuksista huumaantunut sisar itse suostuu. Kullervon epätoivo ja itsetuhoisuus, jotka tapahtumia seuraavat, kertovat teon tahattomuudesta ja Kullervon pohjimmiltaan oikeudentuntoisesta luonteesta. "
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti